Friday 17 October 2014

Vad jag inte förväntade mig

När jag läste på DN i morse möttes jag av den för mig mest överraskande nyheten på mycket länge. Tydligen så ska Jimmie Åkesson för SD bli sjukskriven. Av alla nyheter om Ebola-utbrott, politikerintriger, flaggor som flygs med drönare ner under fotbollsmatcher och liknande är det märkligt nog en sådan här nyhet som på många sätt är så naturlig som förvånar mest. Jimmie Åkesson har under så lång tid varit ledare för Sveriges för tillfället mest bespottade parti. Som politiker har han varit samlad och skicklig. Han måste sannolikt vara smart nog för att se bortom de generaliseringar och trix som han som politiker salufört, men han har inte haft några skrupler mot att saluföra dem och han har således för mig alltid framstått som en ytterst målmedveten person. När han nu på sistone fått vind i seglen och faktiskt börjat få den framgång som han sannolikt strävat efter så länge, och även börjat vinna någon form av acceptans i vissa delar av befolkningen känns det ironiskt att han plötsligt börjar känna att pressen är för stor för honom. För mig står det som en lysande läxa att världen inte alltid är vad den verkar vara.

No comments:

Post a Comment